Tartu tudengite tiim CommuniCare leevendab hooldekoduelanike üksildust
Ajujahi arenguprogrammis osalev Tartu Ülikooli majandusteaduskonna esmakursuslaste tiim CommuniCare loob vabatahtlike võrgustikku, et pakkuda hooldekodudes elavatele eakatele seltsi ja suhtluskaaslasi. Ehkki idee sündis Inglismaalt ja lahendust testitakse Eestis, on tiimi eesmärgiks laieneda kiirelt Skandinaavia ja Põhja-Ameerika turgudele.
Idee sündis tiimijuht Norman Vesteri Inglismaal veedetud ajast, kus ta hooldekodudes vanuritega rääkimas ja aega veetmas käis. “Nendega suheldes ja aega veetes avastasin, et neil ei käi keegi külas. Lähedasedki käivad ainult jõuludel ja harva ka sünnipäevadel. Üle poolte, kes seal olid, ei oma ühtegi lähedast,” räägib ta ühiskonnas üha enam süvenevast probleemist.
Probleem on Eestis tema sõnul veel suuremgi. 2013. aastal Sotsiaalministeeriumi eestvedamisel läbi viidud uuringust tuleb näiteks välja, et 85% hooldekodudes elavaid vanureid külastatakse keskmiselt 2,3 korda aastas.
Vabatahtlikud sõbrad
Probleemi leevendamiseks alustas Norman koos kolme kursavennaga tööd tänavu septembris. Algselt pisikene idee sündis tema sõnul tegelikult hoopis ülikoolist saadud tõukena, kus Starteri programmiga liitumine aitas päästa ühest kontrolltööst. “Ma läksin oma probleemi ja ideega sinna ning armusin sellesse ära,” räägib ta.
CommuniCare loob võrgustikku vabatahtlikest, keda suunata hooldekodudesse eakatega aega veetma. Hooldekodud maksavad CommuniCare’i teenuse eest kindla summa iga seal elava eaka kohta kuus. Teenuse eest teenitud raha eest kaetakse vabatahtlike värbamise ja motiveerimisega seotud ürituste kulud.
Kokku on Normani sõnul Eestis 64 aktiivset hooldekodu, kellest kaheksaga on CommuniCare’i tiim juba rääkinud ja kolmega on alustatud koostööd. Suve lõpuks on tiimi eesmärk alustada koostööd kõigi Tartu hooldekodudega, ühe Pärnu ja ühe Harjumaal tegutseva hooldekoduga. Seni hooldekodudelt saadud tagasiside on tema sõnul olnud positiivne.
Suurimaks väljakutseks peab Norman vabatahtlike värbamist, keda hooldekodudesse viia. “See on kõige olulisem koht, kuhu me hetkel oma ressurssi paigutame,” lisab ta. Nende halb maine on tema sõnul peamine takistus heade vabatahtlike leidmisel. Praeguseks on CommuniCare’il 50 vabatahtlikku. Järgmine suurem värbamisüritus tuleb Tartus.
Vabatahtlike motiveerimiseks alustab CommuniCare ka oma stipendiumiprogrammi, mille raames annavad nad kord aastas ühele vabatahtlikule 500-1000 euro suuruse stipendiumi spordi- või haridustegevuseks. “Mida rohkem vabatahtlik tegutseb, seda suurem tõenäosus on tal seda raha saada,” selgitab Norman.
Õpivad konkurentidelt
Küsimusele, kas selliseid lahendusi ja teenuseid nii Eestis kui maailmas juba olemas ei ole, vastab Norman, et on küll, kuid nende fookus on tema hinnangul liiga lai. “Enne, kui me oma programmiga välja tulime, kirjutasime ja helistasime kõik konkurendid läbi. Küsisime, mis neil halvasti ja hästi läks, et õppida nende vigadest,” räägib Norman põhjalikult tehtud eeltööst.
Ajujahile jõudis CommuniCare sügisel Tartus toimunud sTARTUp Labi mentorürituse läbi, kus kiirkohtingu formaadis toimunud ürituse viimases voorus tuli valida, kas minna investori või Ajujahi tiimijuht Harri Tallinna lauda. Kuna tiimi eesmärk on leida häid mentoreid, siis otsustati Ajujahi laua kasuks.
Ajujahilt otsib tiim eelkõige häid mentoreid, kes aitaksid ärimudelit ja protsesse efektiivsemaks teha.