EASi ettevõtluse keskuse juht Tanel Rebane: Ajujahi mentorina ei tohi tiimi juhtimist üle võtta
Ajujahi žüriiliige Tanel Rebane valis endale mentordatavaks tiimiks Bidrento, kes langes konkurentsist välja juba TOP30 voorus, aga tõusis nüüd fööniksina tuhast ja sai kuue parema sekka. Mida Rebane nägi Bidrentos?
EAS algatas Ajujahi ärikonkursi juba 13 aastat tagasi. Konkursi eesmärgiks oli käivitada ettevõtluspisikut eestlaste seas. Tänavu esindab EASi nende ettevõtluse keskuse juht Tanel Rebane, kes valis enda mentordatavaks tiimi Bidrento.
Bidrento on teoorias Eesti parim üüriplatvorm, mis aitab üürileandjatel leida usaldusväärne üürnik kiiresti ja parima turuhinnaga. Küsisime Rebaselt, kuidas ta oma valikuni jõudis ning mis ootused tal Bidrentole on.
Mentordad Ajujahi TOP-6 meeskonda Bidrento. Palun selgita neile, kes Ajujahi telesaadet ei vaata ja tiimidega nii kursis ei ole – miks sa Bidrento valisid? Millist potentsiaali sa neil näed?
Bidrento on suutnud end just viimase kuu lõikes tõestada. Nad veensid mind ja teisigi žüriiliikmeid, et nende ärimudel hakkab toimima, rahavood on päriselt olemas. Neist hakkab saama valmis ettevõte.
Eriti muljetavaldav oli fakt, et nad suutsid enne viimast müügikõnet žürii ees tuua enda portaali 283 korterit ja et nad usuvad oma ideesse nii palju, et loobusid palgatööst tööandja juures. Aga saan ka aru, miks – hiljuti said nad endale investori, kes lubas investeerida 200 000 eurot, mis on Ajujahi konkursi vältel olnud üks ajaloo suuremaid rahakaasamisi.
Bidrento käekäik Ajujahi konkursil on olnud lainetav. Mäletan, kuidas TOP30 voorus vaidles žürii mitu minutit Bidrento üle – küll oli nende müügikõne kõikuva tasemega, küll oli kahtlejaid nende äriidees. Nad olid äärepealt välja jäämas TOP10 seast. Ometigi on nad tänaseks koos viie konkurendiga kaugemal kui ülejäänud 288 meeskonda, kes esitasid idee Ajujahile. Miks?
Otsesõnu väljendudes – TOP30 voorus panid nad natuke oma idee esitlusega pange. Ettekande sisuline väärtus oli kehvakene, jutt ei olnud üldse fokusseeritud ja nad ei suutnud maha müüa oma idee lisandväärtust. Mistõttu nad justkui eksitasid mind ja teisi žüriiliikmeid – tegelikult oli kehva kommunikatsiooni taga väga võimekas tiim. Ja me panime nende pingutusi tähele alles tagantjärgi. Ei osanud isegi seda ette näha. Aga praegusel ajastul on raske kasvõi 24 tundi sündmuste arenguid ette näha.
Millega peab Bidrento arvestama, kui tahab võita Ajujahti? Mis muredest peaks nad jagu saama?
Nende tiim vajaks juurde head müügimeest. Olen nende mentorina viimasel paaril nädalal kogenud, et nad jäävad loojutustamisega tiba kõhklevaks. Tean, et neil on müügijuhi palkamine ka tõsiselt mõtteis. Mida kõrgemaks panused lähevad, seda kõrgemaks läheb ka veenmisoskuse vajadus.
Kas sa ise kasutaksid esimese valikuna Bidrento abi, kui sa oleks üürileandja või -otsija?
Ikka. Ärimudel toimib ja olen kuulnud nende mentorina ka esimeste klientide tagasisidet, mis on jäänud kiitvaks. Lisaks pole nende alternatiivid eriti teada-tuntud.
Kui palju oled sa oma senises elus mentordanud?
Ajujahi raames on see kolmas aasta mentorlust, kusjuures olen suutnud iga aastaga kahandada mentordatavate arvu. Esimesel aastal võtsin ette neli tiimi, sel aastal saan minna süvitsi ühe tiimiga. Muidu on äride mentorlus olnud osa mu igapäevaelust juba pikemat aega ja ka mul endal on olnud neli mentorit eri riikidest – Šotimaalt, Ühendkuningriigist, Uus-Meremaast ja üks ka Eestist, Saku õlletehase tootmisdirektor.
Too välja paar põhimõtet, millest pead kinni tiimi või inimese mentordamisel.
Ei tohi tiimi juhtimist üle võtta – pigem lase neil ise raskustest üle saada. Ei tohi pakkuda valmis lahendusi. Tuleb eelistada miks-küsimusi, austada ning usaldada üksteist. Mentor on omamoodi psühholoogi eest, mitte niivõrd analüütik.
EAS näib väliselt aeg-ajalt ilmatu suure organisatsioonina. Seleta palun lahti, millega tegeleb ettevõtluse keskus, mida sa juhid.
Minu keskus tegeleb ettevõtete arendusega ja meil on kolm tegevussuunda. Esimene on ekspordiga aitamine. Meil on 14 riigis välisesindused ja osaleme üle 20-l messil üle maailma. Teine on tootearenduse suund – aitame ettevõtetel aru saada, kuhu oma tooteid või teenust müüa, uurime turgude vajadusi. Näiteks on küsinud Cleveron oma pakirobotite ja Skeleton oma superkondensaatoritega abi just selle suunaga. Kolmas suund on kõikvõimalik digitaliseerimine-automatiseerimine, mis kogub hoogu palgaralli-ajastul. Nende kolme suuna kõrval on meie keskuses ka väiksemaid meeskondi, kes tegelevad kitsamalt mitme ärispetsiifikaga, näiteks intellektuaalomandiga.
Mis asjus peaksid idufirmad EASi poole pöörduma täna ja tulevikus? Kas on üldse asja?
Aina rohkem pöörduvad idufirmad meie poole. Mis pole imestusväärne, sest IKT-sektor on järjest enam vedamas Eesti majanduskasvu. Nüüdseks on nad isegi põhiline vedur, mis on Eesti majanduse ajaloos esmakordne nähtus. Ma suunasin ka Bidrento EASi Soome-USA-Saksamaa turgude ekspordinõunike juurde ja nad leidsidki nõunike abil endale investori.
Keda pead praegu, kui hooaja lõpuni on veel neli nädalat ja tiimid-ärimudelid jõuavad veel palju muutuda, Bidrento suurimaks konkurendiks Ajujahi peaauhinna võitmisel?
Sharewelli. Saade-saadelt on nad end järjest tõestanud. Kui alguses me ei saanud aru, kas nende idee tegeleb näiteks jogurtite maitseeelistuste testimisega või IT-testimisega, siis nüüd enam kahtlust pole. Lahtiseid kohti on veel nende ärimudelis, aga nad on tugev näide väljendist “fake it, until you make it”. Mis ei tähenda, et nende tiimis ja idees sisu poleks – on kõvasti, lihtsalt nad oskavad iga korraga seda osavamalt välja tuua.