Topsiring: Ainult heast ideest ei piisa, märksa olulisem on selle elluviimine
Kes vähegi viimastel aastatel Eesti festivale või muid avalikke üritusi väisanud, on Topisiringiga vähemalt korra, väga suure tõenäosusega rohkemgi kokku puutunud. Olgu see siis juulikuisel folgil Viljandis, muinasjutulisel Intsikurmul Põlvamaa mändide all, Island Soundil müstilisel Muhumaal või kesk linnamelu pealinnas toimuval Tänavatoidufestivalil. Tänaseks kasutavad Topsiringi ka mitmed klubid ja muud üritustesarjad ning ka kooli- ja lasteaiaklassid. Haare on lai.
2016/17 hooajal Ajujahil osalenud Topsiringi idee on asendada ühekordsed joogianumad korduvkasutatavate topside, pokaalide ja kruusidega. Idee on lihtne: jooki ostes tasud koheselt ka pandiraha, mille saad topsi kogumispunkti viies tagasi. Lisaks jäätmete olulisele vähendamisele on tegemist ka kvaliteetset tarbimismugavust pakkuva ideega. Tõsi – ideetasandilt on täna märksa kaugemale jõutud. Ei ole liialdus väita, et Topsiringist on praeguseks saanud rohelise mõtlemise ja laiemalt keskkonnahoiu üks praktilisi edendajaid, kui mitte öelda et lipuhoidjad Eestis.
Topsiring kui mõtteviis ja südameprojekt
Asutaja Aivo Kanguse jaoks ei ole Topsiring kunagi isikliku sissetuleku genereerimise projekt olnud. “Raha ei ole kunagi minu peamotivaatoriks olnud,” tunnistab mees. Aivo meenutab üht konkreetset juhtumit Ajujahilt, kus ta koolitajale ausalt tunnistas, et tema eesmärk ei ole 5 aastaga saavutada 100-miljonilist aastakäivet. Arvudes ja arvudele mõtlemine ei ole ebavajalik, ent numbritest tähtsamgi loeb siiras ja südamlik usk omaenda ideesse ja sellesse, mida ja millisel eesmärgil teed.
See ei tähenda, et tulemuste saavutamiseks finantsvahendeid vaja ei oleks – nende täielikul puudumisel oleks ärimaailmas tõenäoliselt keeruline, või olgem ausad, pigem võimatu opereerida. Sellegi poolest on ringlustopside idee põhiline fookus algusest peale põhinenud missioonil edendada ja populariseerida vastutustundlikku tarbimist. Läbi Topsiringi pakutava võimaluse tekibki tegelikult igal festivali- või ürituse külastajal lihtne, käegakatsutav võimalus muuta enda tarbimiskäitumine märgatavalt keskkonasõbralikumaks.
Ajujaht – samm lähemale idee elluviimisele
Ajujahile jõudis Topsiring tänu Kodanikuühiskonna Sihtkapitalile. Just nemad olid teejuhid, kes osutasid Eesti suurimale äriideede konkurssile tähelepanu. Ilma selle vihjeta, arvab Aivo, poleks nad suure tõenäosusega kandideerinudki. Mitte palju hiljem ning korduvkasutatavad ressursikasutust tõhustavad topsid olidki Ajujahi 100 parema idee hulgas. Sealt edasi võideldi söakalt koht ka top 30 hulka. “Parim viis tulevikku ennustada on seda ise luua!” – selles on Topsiringi tegevjuht Aivo veendunud.
Ajujaht andis kahtlemata tänu telemeediumi olemasolule võimaluse tutvustada vastutustundliku tarbimise võimalusi, aga mitte ainult. Topsiring hindab niisamuti kõike seda, mis jäi telepildist välja. Sarnaselt teistele erinevatel hooaegadel osalenud Ajujahi tiimidele toovad nemadki välja läbimõeldult kokku pandud koolitusprogrammi olemasolu. See aitas ideel, aga ka meeskonnal tervikuna õppida ja päriselt olulisi teadmisi ammutada. “Ajujaht on kiirendina väärt platvorm, mis näitab ühtlasi ära ka meeskonna teovõimelisuse,” räägib Aivo ning võtab kokku, et ideest üksi ei piisa – elluviimist on vaja!