SprayPrinter käis start-up-maailma Oscarite jagamisel

29. veebruar 2016

SprayPrinter käis start-up-maailma Oscarite jagamisel

Mullu detsembris paigutas TechCrunch tänavusel Ajujahi konkurssil kolmekümne parema sekka jõudnud tiimi SprayPrinter üheksa Disrupter’i hulka, mis maailma muutma hakkavad. Tänu sellele pälvisid noored idufirma eestvedajad võimaluse San Fransiscosse Crunchie’de jagamise gaalale sõita.

Tegemist on start-up maailma Oscarite jagamisega, kus aasta juhi tiitlile olid teiste seas nomineeritud nii Mark Zuckerberg, Elon Musk kui Tim Cook. Kõige kiiremini areneva idufirma kategoorias püüdis võitu TransferWise. Vestlesime hiljuti San Fransiscot külastanud SprayPrinter’i esindaja Richard Murutariga ja uurisime, mis kohapeal toimus.

SprayPrinter on viimase poole aasta jooksul päris kõrgelt lennanud. Kõigepealt panite Prototroni kinni, nüüd üritate sama Ajujahil. Kuid see, et TechCrunch teile silma peale pani – tuli see üllatusena?

Ta oli ikkagi väljakutsutud üllatus. Eks see on nii, et «Allahit usu aga kaamel seo ise kinni». Käisime seal Mike Butcherile esinemas ja läks hästi.

Milline see taustalugu täpsemalt on?

Enne TechCrunch’i Disrupt’i reisib Mike Butcher mööda maailma, et teha kohalikke kohtumisi. Seal ta laseb endale pitch’ida kaheksal kuni kümnel idufirmal. Selleks tuleb saata Mike’ile vastav kiri sõnumiga «Palun lase mul endale pitch’ida. Väärime seda, sest …». Suutsime seda piisavalt hästi selgitada ning kohtumine Mike Butcheriga toimus Tallinna Garage48 ruumides.

Garage48 käest saite info sellise võimaluse kohta?

Põhimõtteliselt ta nii oli. Olime ka Buildit’i kiirendis ning tänu sellele jõuab meieni vastavaid kirju. Antud kiri oli üks nendest.

Ja kuidas teid täpselt TechCrunch’i Disrupter’ite hulka valiti?

See valik tehti Suurbritannias. Tallinnas valiti meid välja ning meile pakuti võimalus sõita Londonisse ja sinna n-ö oma kuut püsti panna. Kõik üritusega kaasnenud kulud kaeti ära ning meie enda ülesanne oli soodsalt Londonisse jõuda. Seal pidime ka Airbnb kaudu ööbimise otsima. Kohapeal esinesime piisavalt hästi, et jäime silma.

Sinna tulid siis ilmselt kokku idufirmad üle maailma. Palju neid kokku oli?

Neid oli sadades. Esiteks olid need, kes n-ö oma kuudiga väljas olid, nende hulgas ka meie. Aga siis oli seal veel kahepäevane start-up’idele mõeldud vabalava, kus võis astuda üles erinevaid esinejaid ikka mõnisada tükki. Ja siis kõikide esinejate hulgast valitigi välja üheksa TechCrunch Disrupter’it. Disrupter’id toimuvad siis viis-kuus korda aastas ja kõik eelnevate aastate Disrupter’id kandideerisid Crunchie’de auhinnale.

Kuidas kohapealset melu iseloomustad?

See oli glamuurne. Seal oli päris kõvad mehed-naised koos. See kõik nägi väga uhke välja, kuna üritus toimus San Fransisco War Memorial Opera House’is, mis on väga suursugune hoone. Ja kõik need inimesed, kes seal olid… Eestist ei leia väga tihti inimesi, kellel pole silmaklappe ees… Seal polnud neid kellelgi.

Kas saite mõne start-up maailma suurkuju näiteks Mark Zuckerbergi või Tim Cook’iga jutule ka?

Nende konkreetsete suurkujudega ei saanud. Aga oli neid kellega saime ja kes pole ka just nagu nõrgad mehed. Visiitkaardid on mul kodus laua peal, sealt saaksin listi ette lugeda.

Mida te Crunchie’de jagamiselt enda jaoks kaasa võtsite?

SprayPrinter’i jaoks on Ameerika Ühendriikide turg kindlasti väga ahvatlev. Seda saab öelda kasvõi selle pealt, et meie ühisrahastuskampaania puhul olid enamik rahastajatest ameeriklased. Selleks, et sinna turule minna, läheb kindlasti tarvis parimaid partnereid ja selles kontekstis saime sealt olulist väärtust juurde. Kohtasime erinevate valdkondade partnerid, kes saaksid aidata viia SprayPrinter’it USA turule.

Erinevalt TechCrunch Londoni üritusest, siis USAst me kohest finantsinvestorit ei leidnud. Kuid saime nii mõnegi olulise kontakti. Ameerika Ühendriikide investorid ikkagi Eesti firmasse ei investeeri. Selleks peaks meil olema kohalik pesa seal olemas. Kui rääkida pikemast perspektiivist, siis SprayPrinter’il tuleb ikkagi sõsarettevõte Ameerika Ühendriikidesse teha.

See on plaanis käesoleval aastal?

2016. aasta plaan on viia toode sellisesse staadiumisse, et saaksime selle kliendile kätte anda. Mis aga puutub järgmisse aastasse, siis selleks ajaks tahame saada tootmise kindlalt jalgele. Ma ei saa öelda, et pesake USAsse kindlasti järgmisel aastal tuleb, aga olen mõõdukalt optimistlik, et see võib juhtuda.

Tänavune plaan on tulla välja suurema laadungiga, mis oleks juba n-ö consumer-product?

Jah. Tegelikult toimuks see kahes osas. Indiegogo kampaania käigus lubasime, et viiskümmend esimest SprayPrinterit toimetame ostjateni juuliks. Sellest partiist loodame saada kvaliteetset tagasisidet ja konkreetseid näpunäiteid, mille kallal vaeva näha. Käesoleva aasta jõuludeks tahame tuua tarbijateni viis tuhat SprayPrinter’it. Meil on kujunenud välja päris mitu partnerit, kes on nõus selle koguse kulmu tõstmata valmis tootma.

Ellukutsuja

Ajujahi kiirendiprogramm ja telekonkurss sünnib avaliku- ja erasektori koostöös ning selle ellukutsuja on EASi ja KredExi ühendasutus.

Ellukutsuja: EAS
Suurtoetajad:

Toetajad: