Kuidas teha Ajujahil hea esitlus?

Ajujahil on oma idee esitlemisel mitmeid piiranguid – näiteks ei saa kasutada slaide (küll aga võid kaasa tuua füüsilisi näidiseid oma toodetest) ning oma ideest rääkimiseks on vaid 3 minutit ning žüriil küsimuste ja vastuste jaoks 5 minutit. Samas ei ole tegemist millegi uudsega – sarnast formaati kasutatakse paljudel erinevatel konkurssidel. Millele peaks tähelepanu pöörama?

Alustada tuleks eelkõige sellest, kes on klient ja võimalik probleem või vajadus, mida oma toote või teenusega püütakse tema jaoks lahendada. Žüriile tuleks kiiresti anda ülevaade, milles täpsemalt seisneb konkreetse teenuse sisu ning mille poolest see erineb konkurentide toodetest või teenustest. Kindlasti tuleb öelda selgelt, mille pealt plaanitakse raha teenima hakata – ehk et mille eest klient maksab.

Eeltoodu oleks hea oma esiltuseks välja tuua juba esimese 30 sekundi jooksul – see peab olema haarav ning tähelepanu tõmbav, hea kui on olemas mõni muljetavaldav number või fakt, mis probleemi ja/või turul valitsevat võimalust hästi ilmestab. Sellise terava alguse eesmärk on tekitada žüriis soov sind tähelepanelikult edasi kuulata. Millele aga keskenduda ülejäänud kahe ja poole minuti jooksul?

Oluline on rääkida sellest, miks just sina ja kuidas täpsemalt kavatsed selle idee ellu viia. Rääkida tuleb turu suurusest ja asukohast, võimalikest sisenemisbarjääridest, turule sisenemise tegevustest ja eeldatavast maksumusest. Tähelepanuta ei tohi jätta ka konkurente – kes nad on ja mis takistab neil sinu toodet või teenust selle edu korral kiirelt kopeerimast? Milline on sinu kasvupotentsiaal nimetatud turgudel ning kui kiiresti ja suureks sa kavatsed kasvada?

Hea esitlus käsitleb kindlasti ka ülevaate andmist oma meeskonnast ja selle tugevustest. Kuna idee üksi ei maksa midagi, vaid maksab selle elluviimine, siis on hea kui näitad oma meeskonda ja selle koostöö ning professionaalseid kogemusi võimalikult heast küljest (bluffida muidugi ei maksa – see tuleb peagi välja!).

Mis siis veel? Oluline on esiltust palju-palju kordi harjutada ja tunda ennast esitlemise ajal võimalikult vabalt. Kui oled õhtul väsinud, puhka välja ja hommikul on pea jälle selge, et žürii ees rahulikult ja enesekindlalt seista. Puhanud peaga tuleb ka küsimustele vastamine paremini välja.

Mida žürii tüüpiliselt küsib? Mõned näited nn klassikast on toodud allpool:

  • Mida jõuate finaaliks ära (valmis) teha?
  • Mida teil on selleks vaja?
  • Mis teil puudu on?
  • Kui suur on turg/turumaht?
  • Kas tõesti konkurente pole…?
  • Kust tuleb raha?
  • Mida sa ootad Ajujahilt? / Kuidas Ajujaht sind aidata saab?

Kes 21.11 Mart Kikase poolt läbiviidud Ajujahi TOP100 koolitusel osaleda ei saanud, need võivad katsetada iseseisvalt idee struktueerimisel abistaval vormil, mis on toodud allpool. Samuti võib järelvaadata ühe varasema pitching töötoa ülesvõtet, mille viis läbi Yrjö Ojasaar (NB! viimases on kasutatud ka muude esitluste näiteid, sh slaide, mida sina kasutada ei saa). Link järelvaatamisele on: siin

Žüriiliikmete värskeid ootuseid Ajujahi selle hooaja ideedele leiad siit:

Lihtne vorm oma esitluse struktueerimiseks

Meie klientideks on … … …

Nende vajadus / soovunelm / probleem on … … …

Me pakume neile … … …

Meie toode / teenus on parem kui konkurentidel … … …

Me teenime raha … … …

Turg – turu suurus ja asukoht, sisenemisbarjäärid, turule sisenemise tegevused ja maksumus … … …

Konkurents – kes on konkurendid ja mis takistab konkurentidel meie toodet / teenust kopeerimast? … … …

Kasvupotentsiaal – kas on võimalik kiiresti kasvada? … … …

Meeskond – kas on olemas vajalikud kompetentsid? … … …

Ellukutsuja

Ajujahi kiirendiprogramm ja telekonkurss sünnib avaliku- ja erasektori koostöös ning selle ellukutsuja on EASi ja KredExi ühendasutus.

Ellukutsuja: EAS
Suurtoetajad:

Toetajad: