Igasse autosse näomaskide desokambrid! See Ajujahi tiim on pannud tuhandete eurodega oma naha mängu

8. detsember 2020

Igasse autosse näomaskide desokambrid! See Ajujahi tiim on pannud tuhandete eurodega oma naha mängu

Ajujahi TOP30 vooru pääses Coronaprot OÜ meeskond, kes toodab enda sõnutsi “portatiivset desinfitseerimise seadet”. Uurisime tiimijuhilt Maido Merisalult, kellele on seadmed ikkagi mõeldud ja kuhu tiimi plaanid küündivad

Kuna teie tootel vägevat turunduslikku poolt veel pole, peate uskuma praegu oma tiimi tugevusse. Maido, tutvusta oma meeskonda ja kes mida teeb.

Meie meeskond koosneb liikmetest, kellest osad on seotud minu arenduskeskusega Captain Corrosion OÜ. Nendeks oleme mina ja Iris Palm. Mina tegelen toote arenduspoolega, Iris käib avalikel üritustel toodet promomas ja aitab toodet katsetada. Seal on ka kaks inimest, kes on ettevõttes OÜ Coronaprot, nemad on Romet Rand ja Ken Malinin. Ken on investor, kes aitab meil tellida toormaterjali ja seadmeid, aga annab ka müüginõu. Romet on aidanud asutada mitut jätkusuutlikku äri ja loodame ta peale, et ta kujundaks meiegi projektist jätkusuutliku äri. Lisaks liitub meie pundiga üks Tartu Ülikooli bioloogiaprofessor Osamu Shimmi, kes on jaapanlane. Tema on kaasatud tootearenduse faasi ja kindlustab, et meie toode on teaduspõhine.

Olete oma tiimitutvustuse käigus maininud, et teie seade – mis on välimuselt, saan aru, pigem nagu kunstlik desinfitseerimiskamber – “ründab viiruse pealisstruktuure”. Kuidas see käib?

Tegu on korresiooniga, mida ma tunnen nüanssideni oma erialase tausta tõttu. Osoon ajab kõik asjad rooste. Viirus on enamasti süsinik. Mis juhtub süsinikuga, kui ta osooniga kokku saab? CO2 ehk süsihüppegaas, põhiliselt. Korrodeerime koroonaviiruse kestal olevad proteiinid ära, ,mida viirus vajab interaktsiooniks inimese rakkudega. Kui kestal olevad proteiinid on rikutud, ei suuda viirus inimesega rakkudega sidet luua. Osooni puhul ongi reegel see, et ta on ülimalt efektiivne desinfitseerija, aga osooniga on tülikas ümber käia. Sellepärast näeme vaeva kambrite arendamisega.

Kui suurt või kui palju kaupa saab asetada teie seadmesse?

Meil on plaan luua eri suurusega desinfitseerimisseaded ehk -kambrid. Neist väiksema(d) paneme lähiajal kokku ja sinna saab sisse panna näiteks maski. Seda seadet saab toita USB-juhtmega, mis on ühendatud näiteks süle- või lauaarvutiga. Väike karbike, mis on näiteks autos – käid poes maskiga ära, paned maski seadme sisse ja siis saad seda maski varsti uuesti kasutada.

Teine kamber oleks märksa suurem, kuhu saab sisse panna näiteks mitu toidukotti.

Mis arendusjärgus need kambrid on?

Esimene prototüüp on valmis. Mõnda aega tagasi sai valmis kirjutatud kasuliku mudeli taotlus – loodetavasti saame õige pea teada, kas meie intellektuaalomand on kaitstud või mitte.TartuTeaduspargis käib meil arenduskeskuses ühe ruumi ümberehitus, et me saaksime eri suurusega kambreid testida ja teha need ohutuks inimestele. Meil on ka juba ära tellitud tööriistad ning seadmed, et prototüüpe juurde ehitada ning toodet arendada. Kümned tuhanded eurod on juba ära investeeritud toote arenduseks – Toomas Annuse jaoks peenraha, aga meie tiimi jaoks on see praeguses stardifaasis oluline summa, mis tõestab, et meil on oma nahad mängus.

Kas hakkate kambreid müüma või välja rentima?

Ilmselt katsetame mõlemat suunda. Lõpuks määrab turg ära, kumb mudel on otstarbekam – kas mõlemad või üks suund. Esimeste prototüüpidega teeme nii, et laenutame need välja ja kui miskit nendega juhtub, siis vahetame jooksvalt välja.

Kas plaanite müügipoolel sihtida pigem ettevõtteid või üksikisikuid?

Sihime neid, kellel rahakott kannatab. Väiksemaid kambrikesi, mida saab panna laua peale mugavalt, võiks müüa kõigile. Paketis ettevõttele või igale inimesele eraldi – vahet pole. Suuremad kambrikesed sobivad ettevõtetele natuke paremini. Näiteks kaitsevägi saaks kasutada neid oma NATO pakkide desinfitseerimiseks. Aga kui konkurentsieelis kujuneb tugevaks, siis võib neid ka kallilt laenutada.

Miks peaks ettevõtted teie tooteid tahtma kui koroonahullus ükskord läbi saab?

Desinfitseerimise vastu tuntakse ärilist huvi alati. Meie üks sihtgrupp on näiteks kliinikumid. Seal on hädavajalik, et asjad oleks pidevalt desinfitseeritud. Aga praegu kasutavad õed ja arstid sageli ühekordseid asju, näiteks kindaid. See on suur väljaminek ja ökoloogiliselt suur jalajälg.

Ma rõhutan lisaks, et kambrid pole ainsad asjad, mida ma arendame. Me osaleme desinfitseerimiskambritega Ajujahil, aga samaaegselt arendame näiteks õhupuhasteid, katteid ukselinkidele ning mõistagi maske. Isegi kui koroonast saadakse võitu järgmisel kahel aastal, kuluvad meie tooted ettevaatusabinõudena ettevõtetele alati ära. Ma ise ei usu, et koroonast nii kiiresti jagu saadakse. Vaktsiinide toimeaja kohta meil infot veel ei ole ning pikaajalist kaitset koroonaviiruse vastu võib-olla ei saagi – ta jääbki ringlema.

Olete te mõelnud, mis saab desinfitseerimiskambrikese nimeks? Mis on see bränd, mille alt müüte?

Brändi arendamine pole meie jaoks praegu nii oluline. Tahame valmis saada töötava asja ja selle ära testida. Siis saame brändi panna paika. Ettevõte, mille alt me hakkame asju müüma, on CoronaProt OÜ. Lähme kõik notari juurde ja vormistame asja ära.

Olete pääsenud TOP30 hulka. Mida ootate Ajujahi arenguprogrammist?

Et saada edasiviivaid ideid. Siin on palju kogenud inimesi, kes meiega meelsasti suhtlevad – ehk leiame suhtlustest mõned ideed, mis aitavad meie ettevõtmist. Teine aspekt on nähtavus. Kui saame meediakanalitesse, siis on lihtsam tooteid müüa ja seeläbi elusid päästa. Kui auhinnaraha saame, läheks see kõik tootearenduseks ja proovipartiide tootmiseks.

Kui teie desokamber on üks asi, millega Eesti rahvas saab alistada koroonaviiruse epideemia, siis mis oleks veel näiteks kaks asja?

Meie õhupuhastusseade ja maskid.

Kuidas me saame teie maskid maskivastaste nägude ette?

Maskivastaseid meil paari aasta pärast enam ei ole, selle pärast ei pea muretsema. Juba praegu on paljud Eestlased kohusetundlikud ühiskonna suhtes ja kannavad maske avalikes kohtades ning iga nädalaga on näha üha vähem ilma maskita kodanikke. Kui viirus pidevalt muteerub ning jääbki ringlema, siis saavad kõik peagi aru et maskid ja teised vahendid (sh meie desinfitseerimiskambrid ja õhupuhastid) on hädavajalikud et tagada turvalisus nii endale kui ka lähedastele.

Ellukutsuja

Ajujahi kiirendiprogramm ja telekonkurss sünnib avaliku- ja erasektori koostöös ning selle ellukutsuja on EASi ja KredExi ühendasutus.

Ellukutsuja: EAS
Suurtoetajad:

Toetajad: