Idee varguse eest kaitseb teostus

22. oktoober 2015

Idee varguse eest kaitseb teostus

Ajujahi osalejad on esitanud seda küsimust lugematu arv kordi. Täielikku kaitset idee varguse osas ei saa tagada ükski barjäär. Siinkohal võib tuua näiteks sakslastest vennad Samyer’id kes alustasid ettevõtlusega varastades mujal toimivaid ideid.

1990ndate aastate lõpul avastasid vennad, et eBay online-oksjonitele rajatud ärimudel töötab edukalt. Nad rakendasid sama ärimudelit Saksamaal, pannes selle nimeks Alando. 1999. aastal müüsid Samyer’id ettevõtte eBayle maha – tehingu väärtuseks 54 miljonit eurot. Hiljem, 2008. aastal lõid vennad ettevõtte nimega Zalando, mis kopeerib ameeriklaste Zappo.com’i ärimudelit rakendades seda Euroopas.

Samyer’ite kaasus on suurepärane näide sellest, milline on idee väärtus võrreldes teostusega. Sealjuures võib Alando ja Zalando näitel öelda, et idee rakendamisega teistel turgudel võib teenida arvestatavat kasu. Nortali tegevjuht Priit Alamäe ütles, et idee üksinda ei vääri mitte midagi. “Võidab see meeskond, kes selle idee ellu viib,” ütles Nortali tegevjuht Priit Alamäe. Ta lisas, et idee saab väärtuslikuks teha vaid selle taga seisev meeskond.

Kaitset idee varguste eest võib otsida patentidest, kuid ülemaailmse patendi loomise hind ulatub sadadesse tuhandetesse eurodesse – olenevalt sellest, kui kiiresti soovitakse patent avalikustada ning kellelt patendi paberimajandusliku korralduse juriidiline teenus sisse ostetakse. Sealjuures võib protsesside kiirendamine või üleüldine toimimine arenguriikides eeldada pistiseid. Idufirmasid, kel oleks aega ja raha patenditeenuse rakendumine täismahus kinni maksta, leidub maailma start-up maastikul äärmiselt piiratud arvul.

Kaitset idee varguse eest tuleks otsida mujalt. Catella Corporate Finance’i juht Aavo Kokk soovitas keskenduda kiirusele. “See on hea, kui sind kopeeritakse, sest siis ollakse sinust vähemalt üks samm tagapool,” rääkis Kokk. Sellest tulenevalt võib öelda, et idee varguse eest kaitseb selle operatiivne teostamine, mille eelduseks on tugev meeskond.

Ellukutsuja

Ajujahi kiirendiprogramm ja telekonkurss sünnib avaliku- ja erasektori koostöös ning selle ellukutsuja on EASi ja KredExi ühendasutus.

Ellukutsuja: EAS
Suurtoetajad:

Toetajad: