Analüüs: Ajujahi Top3 hulka peaksid jõudma ….
Nüüdseks, kus Ajujahi seitse paremat on selgunud, analüüsis Tehnopoli Startup inkubaatori juht Martin Goroško, kes võiks jõuda kolme parema hulka.
Ajujaht annab igal aastal hea ülevaate, millised ärivaldkonnad Eesti idufirmade seas populaarseimad on. Seda näitab ka tänavune Top7 valik, kuhu kuuluvad nii loomemajandusettevõtted, haridusvaldkonna uuendaja kui jagamismajanduse esindaja.
Konkursile omaselt tuleb sõeluda välja parim. Just seda püüan teha minagi, tuginedes oma senisele kogemusele ja kõhutundele. Tõe huvides olgu öeldud, et analüüs on tehtud kirjalike andmete põhjalt, meeskondadega kohtumata. See on umbes nagu parima auto valimine ilma proovisõiduta. Tihti sünnivad edulood siis, kui keskpärase äriidee taga on väga tugev ja säravate silmadega meeskond. Lisaks tuleb pidada meeles, et Ajujahi on ennekõike konkurss ning konkursil võidab veenvalt esinev meeskond. Järgnevalt võtan lühidalt kokku Ajujahi Top7 hulka jõudnud meeskondade tugevused ja nõrkused.
RailReed
Ettevõte müüb leidlikke töövahendeid käsitelgedel kudujale. Reguleeritavate piivahedega kangasuga võimaldab muuta lõimetihedust kudumise käigus gruppide kaupa ja varieerida kanga laiust. Toode on suunatud väga kindlale turule, mis teeb toote arendamise, turule toomise ja müügi käivitamise kuluefektiivseks. Kuna mul puuduvad põhjalikud teadmised antud valdkonnas, siis on keeruline kommenteerida, kas tootel on tegelikult unikaalne positsioon või on käsitelgedel kudujatele olemas ka alternatiivsed lahendused. Peamiseks nõrkuseks pean üsnagi piiratud sihtturgu, mis puudab ettevõtte pigem väikeste ambitsioonidega butiigiks kui rahvusvaheliseks korporatsiooniks. Meeskond on pisut kaldu toote- ja valdkonnaspetsialistide poole. Kindlasti oleks tarvis rohkem tuge müügi- ja turundusoskute näol.
Pürg
Ettevõtte tooteks on teklikott, mis aitab säilitada tekli kuju ja kaitseb seda kulumise ja tolmu eest. Iga eduka ärimudeli aluseks on see, et ta lahendab kasutajate jaoks olulist probleemi – mida suurem probleem – seda edukam on lahendust pakkuv ettevõte. Uudse lahenduse pakkumine tekli hoiustamiseks sihib väga täpset sihtturgu, kuid probleem pole inimeste jaoks kriitiline. Kindlasti leidub teklit väärtustavaid inimesi, kes on valmis vahva koti ostmisse investeerima. Tegu võiks olla n-ö reklaamkingitusega, mida ülikoolid lõpetajatele kingivad. Teisalt, arvestades tarbijate potentsiaalset vajadust toote järgi, olen veendunud et teklit saab edukalt hoiustada ka kodustes tingimustes, ilma et see kuluks või tolmu koguks. Lähim konkurent tootele võiks ilmselt olla kilekott või riidekapp.
Wisemile
Ettevõte loob laiaulatuslikku ja tihedat transpordivõrgustikku, hõlmates nii linnadevahelist kui linnasisest sõitude jagamist, taksoteenuseid ja väikeste pakkide vedu. Jagamismajandus on kuum teema ning ettevõte pakub mugavat alternatiivi takso-, autorendi- ja kullerettevõtetele. Ühesõnaga, toode on turul oodatud ja mitmed analoogid maailmas on tõestanud, et ärimudel on atraktiivne ka rahalises mõõtmes. Nii nagu teiste analoogidega (näiteks Uber, Taxify), on Wisemile’i suureks väljakutseks kasutajate pardale saamine. Jagamine transpordi ja logistika puhul muutub efektiivseks, kui piisavalt suur võrgustik vedajatest on loodud ning ettevõte saab sisuliselt garanteerida vedajate kiiret reageerimist. Usun, et meeskond saab sellega hakkama, kuid soovitan kaasata rohkem inimesi turundusvaldkonnast. Teenuse positsioneerimine inimeste veolt kaupade veole on samuti põnev väljakutse. Oleks jube lahe kui naaber – kes tellimuse mobiilirakenduse kaudu kätte saab – tooks e-poest ostetud Selveri toidukoti koju. Kõik võidavad!
SprayPrinter
Ettevõte arendab juhtmevabasid aerosoolvärvipudelitele paigaldatavaid printereid, mille abil saab nutitelefonist juhtides kanda pindadele unikaalseid disaine. SprayPrinter on äge vidin. See on unikaalne. Toode võetakse soojalt vastu uudsetest tehnoloogilistest lahendustest huvitatud inimeste poolt. See on fakt. Idee kasuks räägib ka see, et toodet on võimalik turustada mitmeti. Tootega võib teenida raha nii aerosoolvärvipudelitele kinnitatavate pihustite müügist kui disainide müügist, mida kasutajad nutitelefoni laevad ja hiljem pihusti abil seinale kannavad. Meeskonna peamiseks väljakutseks on tootmine ja see, kuidas kasvatada kliendilojaalsust ning kutsuda esile võimalikult palju korduskasutusi. Tootmise planeerimisel soovitan valida parima kombinatsiooni hinna ja kvaliteedi osas, mis peegelduks umbes 100€ suuruses tootehinnas. Oluline on, et lahendus kannaks disaini seinale hästi. Samaaegselt pole oluline, et seade töötaks 10 aastat või oleks kuulikindel. Kliendilojaalsuse kasvatamisel tuleb ülesehitada lihtsasti kasutatav ja avatud disainide turg, kus kasutajad saaksid oma disaine jagada või müüa.
Levidera E-Musicschool
Tegemist on tehnoloogilise lahendusega, mis õpetab inimesi laulma läbi juhendite, testide ja praktilise tagasiside. Interaktiivne online-õppimine on hariduse tulevik ning olen veendunud, et selles valdkonnas liigub palju investeeringuid ning tarbijate raha. Laulmise õppimine võiks olla üks sellistest oskustest, mida saab kodus arvuti abil õppida. Idee elluviimiseks on moodustunud meeskond valdkondlikest professionaalidest ning meeskonnas on olemas nii spetsiifilised muusikalised oskused kui ka tugev juhtimis-, müügi- ja turundustiim. Peamiseks nõrkuseks pean inimeste vajadust teenuse järgi ning üsna tihedat konkurentsiolukorda. Täna on olemas mitmeid videokanaleid, mis õpetavad nii laulma, tantsima kui pilli mängima. Puudub küll otsene tagasiside funktsioon, kuid baasteadmised on lihtsasti kättesaadavad ja omandatavad. Alternatiivide rohkus minimeerib tuluteenimise võimalusi. Pannes ennast potentsiaalse kliendi rolli, siis eelistaksin õpet inimese juhendamisel.
Foxcademy
Ettevõte arendab üldhariduskoolidele unikaalset süsteemi, mis võimaldab õpilastel omandada teadmisi elektroonilistest õppematerjalidest, testida oskusi ning õppemeetodit personaliseerida. Projekt on suunatud hädasti uuendamist vajavale sektorile. Koolide õppemeetodid peavad tehnoloogia arenguga tingimata kaasas käima ning interaktiivne õpe on tulevik. Raamatutest õppimine ei kao lähiajal tõenäoliselt kuhugi, kuid tehnoloogilised uuendused annavad võimaluse õppemetoodikaid personaliseerida ja kiiremini uuendada, mis omakorda teeb neist tugeva konkurendi paberõpikule. Idee tugevuseks on kahtlemata meeskond ning ind, millega kliente kaasata püütakse. Peamisteks väljakutseteks on keeruline müügiprotsess (koolid on pigem aeglased otsustajad ning reforme õppemetoodikas ei viida ellu üleöö) ning õppematerjalide koostamine ja uuendamine. Selleks, et pakkuda interaktiivset õppelahendust, mis sobiks esimese klassi õppurist gümnasistini reaal- ja humanitaarainetes on tarvis koostada meeletus koguses materjali. See on võimalik, kui alustada kindlast õppetasemest ja loetud ainetest, kuid eeldab suurt ajalist- ja rahalist panust skaleerimiseks.
FeelingStream
Ettevõte arendab tööriista e-kirjade analüüsiks, mis tuvastab automaatselt nii kliendi probleemi kui meelsuse. Tervikuna muutub kliendisuhtlus teenusepakkujaga niiviisi kvaliteetsemaks. Tehnoloogiat, mis lihtsustab protsesse tööjõudu asendades, on tekkimas rohkelt. FeelingStream on pannud tehisintellekti tegema keerukat asja – tuvastama inimeste meelsust ja tuju. Usun, et see on põnev väljakutse, millel on ülisuur äripotentsiaal ettevõtetes, kus on palju klienditeenindustegevusi. Selleks, et lahendus hakkaks tööle näiteks mõnes pangas, nõuab palju eeltööd. Tuleb aru saada – milliste probleemidega inimesed ettevõtte poole pöörduvad, see info kokku koguda ning tekitada käitumisreeglid, mida algoritmiks programmeerida. Kui eeltoodu tehtud saab, võib efekt osutuda maailmamuutvaks. See võimaldaks säästa rohkelt inimtööjõudu ning suurendada klientide rahulolu teenusega. Peamiseks väljakutseks on töö andmetega, mahukas testimisperiood ja investeering arendusse. Tehisintellekt saab teenindada kliente täpselt nii targalt, kui targaks on meister ta parasjagu loonud.
Kolm paremat
Ennustamine on tänamatu töö. Seetõttu hindan pigem ideede äripotentsiaali ning seda, millisest idust (eeldusel, et meeskond teeb kõik endast oleneva ja rohkemgi veel) võiks kasvada globaalse haardega ettevõte. Minu hinnangul on kolm äriliselt kõige tugevamat projekti FeelingStream, Wisemile ja SprayPrinter. Usun, et need meeskonnad jõuavad ka Ajujahi kolme parema hulka. Võtja valimisel tuleb aga taaskord arvestada sellega, et Ajujaht on konkurss ning siin räägib kaasa paljuski see, kui põnev on toode ja kas meeskond suudab oma X-faktori teleekraanil realiseerida. Võitjaks valiksin meeskonna FeelingStream, sest ideel on olemas tugev rahvusvaheline äri- ja turupotentsiaal. Kui peaksin aga panustama televaatajate ja Ajujahi žürii otsusele finaalsaates, siis panustaksin meeskonnale SprayPrinter.