
Ajujahi uus hooaeg: söödavatest toidutarvikutest nutikate malelaudadeni välja
Ajujahi 100 parima idee hulgas oli sel aastal varasemast oluliselt rohkem sotsiaalset ettevõtlust, keskkonnateadlikku käitumist ning nutikaid tulevikku vaatavaid lahendusi, mis tehisintellekti toel meie elu tulevikus lihtsamaks või efektiivsemaks muudavad, kirjutab Elisa telekomi teenuste valdkonna juht ja Ajujahi žüriiliige Mailiis Ploomann.
30 parima hulka pääsesid eelkõige need tiimid, kellel lisaks heale ideele oli ka tugev usk ja veendumus, et nad suudavad selle ka ellu viia. Žüriile andis kindlustunde, et koht 30 parima hulgas ei lähe raisku, kui paistis välja, et tiim töötab hästi kokku ja ideele oli tehtud ka esimene testimine turul.
Esiletõstmist väärivad tiimid, kes on võtnud südameasjaks meie kõigi laste õppetööd huvitavamaks ja haaravamaks muuta. Näiteks sai edasipääsu Ajujahi arenguprogrammi tiim EduScape, kes kasutab mujal palju tähelepanu saanud põgenemistubade formaati loodusteaduste põnevamaks muutmiseks. Edasi pääses ka tiim 99Math, kes soovib luua rakenduse matemaatikaõpetajatele, et matemaatikatunnid oleks lastele köitvamad. Kas nendest kahest kunagi maailma vallutav äri sünnib, selgub aja jooksul. Lapsevanemana soovin neile palju edu. Sarnased innovaatilised lähenemised on pikisilmi oodatud.

EduScape arendab välja gümnaasiumi ja põhikooli õppekava teemadele vastavaid teisaldatavaid põgenemistube ja pakub koolidele/õpetajale võimalust neid oma tunni läbiviimiseks laenutada. Õpilased on täiekult haaratud praktilistest ülesannetest, omandades seeläbi paremini vajalikud oskused ja teadmised.
Tänavuse hooaja märksõnaks on ka jagamismajandus, mille põhimõtetele on loonud oma lahendused tiimid Drivest, HopKid ja Cookers/Eaters. Neist esimene loob inimeselt inimesele autorendilahendust, mis oleks sama lihtne nagu AirBnB majutusega on teinud. HopKid muudab lihtsaks laste sõidutamise ning Cookers/Eaters ühendab kirglikud kodukokad nendega, kes ise ehk söögi tegemist ei armasta, kuid koduseid maitseid sellegi poolest hindavad.
Mainimata ei saa jätta ka uusi põnevaid tooteid, kuhu on omajagu teadust mängu pandud. Näiteks tiim Edible, kes toodab söödavaid toidutarvikuid, et lõpetada ühekordsete plastmassist nõude kasutamine, või ChessMove, kes tootab nutikaid malelaudu, mis suudavad sinu mängu salvestada ja tehisintellekti abil jagada õpetussõnu, kuidas oleks strateegiliselt olnud targem oma käike teha.

Edible toodab söödavaid toidutarvikuid, mille peamiseks eesmärgiks on asendada plastmassist ühekordseid söögiriistad.

ChessMove on elektrooniline malelaud, mis salvestab mängu käigud ning saadab andmed mobiiliäppi analüüsimiseks. Pärast mängu lõpetamist saab kasutaja äpist kiiresti ja mugavalt järele kontrollida, milliseid vigu ta tegi ning näha juhiseid oma soorituse parandamise jaoks.
Kõikide tiimide puhul on Eesti turg pigem katseplatsiks. Tean, et mitmel on sarnase teenusega maailma vallutamise plaan vaikselt küpsemas. Juhul, kui tiimidel energiat jätkub, on neil kõigil selleks potentsiaal olemas.
Tulemas on põnev hooaeg ning loodetavasti näeme just Ajujahi kiirendist väljumas järgmist ükssarvikut, mis Taxify jälgedes käima hakkaks. Isegi juhul, kui mõte tundub meile täna võõras või isegi teostamatu. Ajalugu on näidanud, et tugev idee nõrga tiimiga vajub varsti ajalukku, ent tugev tiim ka esialgu ootamatu ideega on just see, mille kohta me mõne aasta pärast mõtleme, et huvitav, kuidas me seni ilma selleta hakkama saime?