Ajujahi žürii ennustab: millist finalisti saadab edu välisturgudel? Kellel on aga kõige lihtsam leida investoreid?
Ajujahi superfinaal on ukse taga ning seekord on kolme tugevaima hulka jõudnud Steelmonitor, Complok ning Crump. Ajujahi žüriiliikmed räägivad finaali jõudnud tiimidest ning ennustavad, kuidas läheb finalistidel peale saate lõppu.
Ajujahi superfinaal toimub 8. detsembril. Finaalis võtavad omavahel mõõtu terasprofiilide tellimise tarkvara Steelmonitor, rahapesu tõkestamise koolitust pakkuv Complok ning ökoloogilisest kanepist ja hernest tehtud graanuleid tootev Crump.
Kolm žüriiliiget, SEB privaatpanganduse strateeg Peeter Koppel, Elisa erakliendiüksuse juht ja juhatuse liige Mailiis Ploomann ja Microsoft Eesti arenduskeskuse tegevjuht Tanel Erm arutavad, millega käesoleva aasta parimad tiimid silma paistavad.
Kellel kolmest finalistist on kõige tugevam tiim?
Peeter: „Ilmselgelt on kõige tugevam tiim Crumpil. Nad on energilised ning paistavad olevat ka omavahel suured sõbrad. Samuti on neis nälga ja drive’i midagi ära teha, kuhugi jõuda. Lisaks näivad nad leidvat, et see kuhugi jõudmine võiks olla lõbus ja äge. Selle tiimiga võiks nad teha ka midagi totaalselt muud, kui vastav vajadus peaks tekkima.“
Mailiis: „Kõige enam on oma tiimi täiendanud erinevate kompetentsidega kindlasti Crump ning selle eest tasub neid tunnustada. Kõige enam valdkonnaspetsiifilist ärilist kompetentsi on ilmselt Steelmonitoril.“
Tanel: „Ühest küljest võiks öelda, et Crumpil on kõige väljapaistvam bränding, samas suurt müüki veel pole. Teisalt on Complokis asjatundlikud ja entusiastlikud inimesed suutnud päris suured kliendid saada potentsiaalselt konksu otsa.“
Kellel kolmest finalistist on kõige uuenduslikum toode või teenus?
Mailiis: „Steelmonitori toode on äärmiselt spetsiifiline ja kuulub nišivaldkonda – seda enam vajab erilist julgust ja oskuslikkust taolist valdkonda digitaliseerima minek. Positiivne tagasiside klientidelt kinnitab, et nad on õigel teel.“
Peeter: „Minu hinnangul on uuenduslik Steelmonitor, sest võetakse äärmiselt spetsiifiline probleem, mille lahendamise peale pole justkui keegi varem tulnud, ning asutakse just seda probleemi lahendama – sisuliselt skalpelliga. Probleem on olemuselt tehniline ja globaalne. Ühtlasi samaaegselt roheline ja nagu aru saada – ka kenasti kasumlik.“
Tanel: „Ma ütleks, et kellelgi ei ole meeletut uuendust, vaid kõigil on natuke uuendusi ja need on kõik natuke erinevad. Revolutsiooni ei tee keegi ja pigem on tegu edasiarendustega. Siinkohal ei pisenda ma seda väärtust, mida nad kõik pakuvad, sest uuendusi saab teha ka evolutsiooni kaudu.“
Millisel finalistil on enim potentsiaali rahvusvaheliseks eduks?
Mailiis: „Nii Complok kui Steelmonitor on siin üsna võrdsel pulgal. Complok suudab oma oskusteabega laieneda hõlpsalt nii EU kui USA finantsettevõtete turgudele ja sama kehtib suures pildis ka Steelmonitori kohta. Ainsaks mureks on tõlked – ent need on lihtsalt sisse ostetavad. Mõlemal on võrdselt väljakutseks müük võõrastel turgudel.“
Peeter: „Kahtlustan, et Steelmonitoril. Nagu mainitud, lahendavad nad globaalset probleemi. Aga ma ei saa mainimata jätta ka Comploki, sest ise finantssektori inimesena olen näinud, milline on tekkinud ressursikulu viimaste aegade regulatiivse tsunami käigus. Nende erinevus Steelmonitorist on see, et Steelmonitor näib olevat veidi küpsem ja paremini fookuses.“
Tanel: „Pakun, et rahvusvahelistele turgudele jõuab kõige lihtsamini Crump, sest nende tootest on kõige lihtsam aru saada. Lisaks on see ka maitsev – seega kui raske see ikka olla saab?“
Kellel on tõenäoliselt kõige lihtsam leida investoreid?
Tanel: „Pakun, et kõige lihtsam on leida investoreid Steelmonitori, sest seal on reaalne asi, mida nad lahendavad ja teevad seda süsteemselt hästi. Ma usun, et investorid näevad seda väärtust, mis seal taga on.“
Mailiis: „Complokil kuna tegemist on probleemiga, mis eksisteerib kõikidel finantsasutustel üle EU ja suure osa USA. Selle vajalikkust ei ole vaja pikalt kellelegi põhjendada.“
Peeter: „Kui Complok otsib omale investoreid selliste tegijate hulgast, kes teavad, milline regulatiivne tsunami on finantssektorit tabanud ning näitavad ära, kuidas nad kavatsevad võimaldada sektori tegijatele kokkuhoidu, siis ma usun, et neil ei tohiks erilisi raskusi olla.“
Milline tiim on saate jooksul kõige rohkem arenenud?
Mailiis: „Tootearenduse mõttes ilmselgelt Crump. Kasvanud on nii tiimi kaasatud kompetentside arv, toodete valik ja turundustrikkide hulk, mida erinevatel hetkedel kasutatakse.“
Peeter: „Kõige rohkem on saate jooksul arenenud Crump. Esialgsest sisuliselt ainult (heas mõttes) turundushüsteeria vahule kloppimisele on lisandunud konkreetsed tegevused tootearenduse osas ja arusaam sellest, mida päris maailmas peaks tegema, et luua eeldused eduks.“
Kõik kolm finalisti esitavad oma viimase tutvustuse 8. detsembri õhtul ETV eetrisse jõudvas finaalsaates, kus selgub Ajujahi võitja.
Ajujahi kiirendiprogramm ja telekonkurss sünnib avaliku- ja erasektori koostöös ning selle ellukutsuja on EASi ja KredExi ühendasutus. Läbi aastate on Ajujahile esitatud ligi 5000 äriideed ning riigiasutuse programmist on tuule tiibadesse saanud mitmed kohalikud ja rahvusvahelised edulood. Tuntumate vilistlaste hulka kuuluvad näiteks Bolt, Bikeep, Click & Grow, GoWorkaBit, FoodDocs, Groveneer, Timbeter jpt.