Naisettevõtja kogemus: kiirendiprogrammis kasvasime tavalisest ettevõttest start-upiks
Ajujahi eelmise hooaja võitja, kahest tublist naisettevõtjast koosnev tiim Complok, ei tahtnud tegelikult üldse Ajujahti tulla, kuid programmi sisenemine muutis nende elu ning ettevõtet täielikult. Comploki asutaja Mari-Liis Kurgi kogemus tõestab, et õige suhtumise ning töökusega on kõik võimalik.
Ajujahi eelmise hooaja võitis rahapesu tõkestamise koolitusi pakkuv Complok. Ajujahis traditsioonilisest konsultatsiooniettevõttest start-upiks muutunud Complok on tänaseks jõudnud skaleerimise-faasi. Seda tõestab ilmekalt fakt, et ettevõtte üks asutaja Mari-Liis Kurg viibib intervjuu ajal Londonis, kus kohtub potentsiaalsete investoriga.
„Meil ei olnud tegelikult üldse soovi Ajujahti tulla ja mõnes mõttes sattusime sinna juhuslikult. Meid innustas programmi kandideerima Comploki tulevane mentor Triin Kask, kellega tutvusime naisettevõtjatele suunatud üritusel. Algul proovisime Ajujahis osalemisest viisakalt keelduda, kuid Triin oli väga veenev ning oleme selle eest talle täna tänulikud,“ selgitas Comploki kaasasutaja Mari-Liis Kurg. Ta lisas, et Ajujahti sisenedes oli ettevõttel esmase digitaalse koolituse näol olemas minimaalne töötav toode ehk MVP (minimum vibale product), mis sai Ajujahis tuule tiibadesse ning tänaseks on ettevõtte visioon kasvada globaalseks riski haldamise tööriistaks, mille fookuseks on finantssektor.
Comploki asutaja sõnul oldi Ajujahi programmis edasi liikudes juba 40 parima hulka pääsemise üle rõõmsad ning leiti, et kui sealt enam edasi ei pääse, siis on juba saavutatud küll. Emotsionaalselt kõige võimsam oli aga 9 parima hulka pääsemine, sest siis jõudis naistele kohale, et nüüd pingutades on edasi juba kõik võimalik. „Televooru jõudes mõistsime, et meie vastas on tugevad konkurendid, aga ega meie ka kehvemad ei ole. Kolme hulka jõudmine oli meile juba mõnes mõttes ootuspärane, kuid saate võitmine oli siiski täielik üllatus,“ rääkis Kurg.
Fotol on EV105 ametlik tähistamine Londonis talisuplusega Hyde Parkis. Pildil on Comploki asutajad Maarja-Liisa Soe ja Mari-Liis Kurg koos Invest Estonia välisesindaja Maarja Pehkiga.
Startup mindset andis tõuke kasvuks
Comploki asutaja sõnul olid nad Ajujahti sisenedes pigem traditsiooniline konsultatsiooniettevõte, kes lihviti iduettevõtteks programmi jooksul. „Ajujahis saime aru, et meie toode peab olema skaleeritav ning Eestist peab kiiresti välja minema,“ selgitas Kurg.
„Lisaks tehti meile kiiresti selgeks, et ei tasu midagi eeldada ja valmis arendada ilma testimise ja kliendi tagasisideta. Iduettevõtluses on väga omane better done, than perfect tegutsemisviis, mille kaudu kiirelt testida, tagasisidet saada ning toodet edasi arendada. Ja siinkohal on hästi oluline riskida, eksida ja valesid valikuid teha ning uuesti proovida, et saada aru, mis on parim product market fit,“ lisas Kurg ning tõdes, et tänu Ajujahile kasvas märgatavalt ka ettevõtte käive.
„Ajujahti tulles oli meie üks eesmärkidest teha müüki. Tänu programmi jooksul saadud teadmistele olime saate lõpuks endale võitnud juba 48 klienti. Numbritesse pannes kasvas ettevõtte käive 11 000 eurolt 60 000 euroni. Selle aasta eesmärgiks oleme seadnud minimaalselt 250 klienti ning kolme aasta pärast tahame näha juba vähemalt miljoni euro suurust käivet,“ rääkis Kurg ning nentis, et enne Ajujahti tulekut mõtlesid nad kitsamalt, kui täna, mil osatakse suurelt unistada ja müüa ka ettevõtte visiooni ja potentsiaali, mitte ainult olemasolevat toodet.
Pärast saate võitmist on ettevõte pidanud palju tegelema raha kaasamisega, mis on isegi Ajujahi võitmisest olenemata keeruline. „Investeeringute kaasamine nõuab palju veenmist, vestlemist ja tagasiside saamist. Tänaseks oleme esimestele investoritele lepingud õnneks välja saatnud – ilma Ajujahita oleks see teekond olnud kindlasti keerulisem,“ nentis Kurg, kes just parasjagu on pidamas läbirääkimisi erinevate koostööpartneritega fintech kogukonna keskuses Londonis.
„Ei“ on okei
Comploki asutaja jaoks oli Ajujaht eelkõige mugavustsoonist väljatulek ja pidev enese tõestamine. „Tegelikult oli hea, et meil alguses ei olnud suurt soosingut, sest see pani meid kõigile vastupidist tõestama. End pidevalt uuesti ja uuesti tõestades harjud ära, et ka „ei“ on täiesti okei. Oluline on see naerulsui vastu võtta ja edasi minna,“ nentis Kurg.
Teisalt andis programm vastu hindamatu kogemuse, vajaliku kontaktvõrgustiku ning tänaseni kestva mentorsuhte.
„Meie mentori Triinu roll ettevõtte arengus oli märkimisväärne. Ta ei öelnud, mis on õige või vale, vaid suunas ja toetas meid ise kõige õigemat lahendust leidma. Õige mentor ongi see, kes sind motiveerib, on ise teinud läbi sama teekonna ja suudab näha ettevõtte probleeme ja kitsaskohti läbi välise pilgu,“ sõnas Kurg ning lisas, et nende mentorist on tänaseks saanud ka Comploki investor.
Teistele iduettevõtjatele soovitab Comploki asutaja ärikiirenditest kindlasti võimalusel osa võtta ning peab koolitusprogrammi isegi telesaatest olulisemaks. „Ma soovitan kõigile minna sinna rolli, kus saad turvaliselt olla konkurentsitingimustes, ennast pidevalt tõestada ning ületada. Lõpuks kasvatabki see piisavalt paksu naha, et päris maailmas läbi lüüa,“ selgitas Kurg.
„Peale kiirendi läbimist mõistad, et 99% tööst seisab alles ees. Kui see 1% tundub hirmutav, siis on ebatõenäoline, et väljaspool kiirendit õnnestud,“ arvas Comploki asutaja.