SEB eAkadeemia | Kuidas teha kindlaks kliendi probleem?

10. detsember 2019

SEB eAkadeemia | Kuidas teha kindlaks kliendi probleem?

Inimesed näevad sageli palju vaeva põhjalike äriideede kirjeldamise ning katsetamisega, aga selle asemel võiks proovida lean canvas’e meetodit, mis annab vastuse äriidee mõttekusest juba mõne tunniga. Lähemalt tutvustab seda meetodit SEB innovatsioonijuht Siim Lepisk.

  • Klientidel on kuldaväärt infot oma vajaduste kohta – küsige seda neilt!
  • Ärge takerduge oma kinnisideedesse.
  • Kirjutage võimalikud probleemid ja lahendused märkmepaberitele. Seejärel visake mittetoimivad ideed ära.

Äriidee kirjeldamist võiks alustada kliendi probleemidest. Kõige parem on kirjutada iga oletatav probleem eraldi märkmepaberile ja küsitleda siis vähemalt 10 potentsiaalset klienti, et vaadata, kas üks või teine probleem on reaalne. Kui kuus-seitse inimest ei pea seda probleemiks, siis on selge, et selle märkmepaberi võib ära visata. Teine variant on alustada kohe kliendist ja olla kuulaja rollis. Esmalt tuleks sel juhul klient määratleda vastavalt tema geograafilisele asukohale, tegevusalale ja eesmärkidele.
Kui kliendisegment ja tüüpprobleemid on teada, võib hakata mõtlema, mis see on, mis praegu on puudu, aga aitaks inimeste elu paremaks muuta – see on oma unikaalse väärtuspakkumise defineerimine. Alles siis on aeg hakata tegelema lahenduse loomise ja pakkumisega. Võtmesõnaks on klientidega rääkimine, sest neilt saab alati teada midagi uut, mida keegi pole varem teinud ja mida on tegelikult vaja.

Lean canvas koosneb üheksast nn kastikest, mille puhul peaks alustama probleemist, kliendisegmendist, unikaalsest väärtuspakkumisest, lahendusest ja siis täitma teisi kaste. Meie töötajate innovatsioonilaborites täidab meeskond lean canvas’e ankeedi ära maksimaalselt tunniga. Seejärel võetakse ühendust klientidega, et uurida, kas see või teine lahendus võiks töötada. Vahel saame kahe tunni ja 100–150 kõnega teada, et sellist teenust ei vajatagi. Samas oleme säästud kõvasti aega ning saanud sageli teavet selle kohta, mida klientidel tõesti vaja on. Lisaks loob see edumaa konkurentide ees, sest meil on infot selle kohta, milline idee kannab ja milline mitte. Kindlasti ei tasu kinni jääda oma kinnisideedesse, vaid kuulata ikkagi klienti.

Praktilisi materjale ja muud kasulikku leiad SEB eAkadeemia veebilehelt.

Ellukutsuja

Ajujahi kiirendiprogramm ja telekonkurss sünnib avaliku- ja erasektori koostöös ning selle ellukutsuja on EASi ja KredExi ühendasutus.

Ellukutsuja: EAS
Suurtoetajad:

Toetajad: