SEB eAkadeemia | Harald Lepisk: Kust leida head äriideed?
Parim äriidee on see, mille puhul inimene saab tegeleda nende projektidega, mis talle korda lähevad, ütleb Victory Trainings OÜ inspireerija Harald Lepisk. Siin selgitab ta, kuidas tema elus valikuid teeb.
- Kõige efektiivsem on tegeleda projektidega, mis inimesele tõeliselt meeldivad, ja koos inimestega, kellega koostöö klapib.
- Geniaalsed ideevälgatused on pika mõttetöö tulemus.
- Valida tuleks äriidee, mille puhul saab pakkuda lisandväärtust.
Olen viimased 10 aastat kujundanud oma elu ja ettevõtlust nelja minu jaoks olulise kategooria järgi. Esiteks tahan tegeleda ainult nende asjadega, mis mind huvitavad ja mis mulle tõesti meeldivad. Teiseks on mulle tähtis rakendada oma loomuomaseid andeid ja võimeid ning neid edasi arendada. Kolmandaks soovin muuta maailma paremaks paigaks, olla kasulik ning panustada oma aega millessegi väärtuslikku ja tähtsasse. Ja neljandaks peab see tegevus majanduslikult ära tasuma.
Sellest lähtuvalt tundsin, et õppevaldkonnas võiksid olla sellised lahendused ja programmid, mis julgustaksid inimesi efektiivsemalt tegutsema. Mul oli arusaam, kuidas seda paremini teha, ning selgus, et see ongi võimalik ja ma olen selleks õige inimene. Nii sündiski minu ettevõtmine, mis pakub õppelahendusi, kus inimesed saavad genereerida algatusi ja ideid, vaimustuda elust, kaasa lüüa töötubades, kus saab algust teha äriideede arendamisega ning mis annavad julgust ja indu. Saan rakendada oma andeid ja ise kasvada ning see mõjutab maailma ja majandab end hästi ära.
Mis on äriidee valikul oluline?
Hea äriidee kolmainus koosneb kolmest elemendist:
- see on kliendile ahvatlev – tootel on turg, kus ollakse valmis selle eest maksma,
- see on äriliselt tasuv – kliendid on valmis maksma toote eest head hinda ja seda korduvalt ostma,
- see on tehniliselt teostatav, mis tähendab, et idee taga on meeskond, oskused, raha ja tehnoloogia.
Kui üks neist kolmest puudub, aga idee tundub perspektiivikas, siis tuleks seda edasi arendada, kuni kolmas tegur on ka leitud.
Head ideed ei tule tavaliselt sähvatusena, vaid on pigem pika eeltöö tulemus. Ning hea idee on selline, kus kohtuvad inimese võimalused ning turu vajadused. Ideede leidmist saab aga harjutada: mina tegin seda nii, et võtsin eesmärgiks välja mõelda 300 äriideed. Imesin sõna otseses mõttes iga päev pliiatsist välja 10 äriideed. Alguses oli see lihtne, ent siis kippusid mõtted korduma ja päris 300ni ma ei jõudnudki.
Mida ma sellega saavutasin? See pani mind suhtuma probleemidesse testmoodi – kui varem nägin ainult murekohta, siis nüüd hakkasin lahendusi otsima. Paljud kirjapandud ideed ei ole sellised, millega ma tahaksin tegeleda, kuid samas on selliseid, mis on praegu mu ettevõttes rakendust leidnud. Soovitan kõigil pidada ideede märkmikku, kuhu järjepidevalt neid kirja panna. See annab ajule signaali, et tegemist on ägedate ideedega ja need on ise välja mõeldud!
Praktilisi materjale ja muud kasulikku leiad SEB eAkadeemia veebilehelt.