SEB eAkadeemia | Ärimudel aitab aru saada, millega on mõttekas tegeleda
Igapäevases mõistes peaks ärimudel olema äri toimimise skeem, mille abil saab aru, kas midagi muutes on võimalik rohkem edu saavutada, ütleb Velvet OÜ asutaja ja loovjuht Janno Siimar. Millist ärimudelit on soovitatav alustaval ettevõtjal kasutada?
- Asjade hoolikas läbimõtlemine on oluline.
- Ärimudel on suurepärane võimalus ohtude ja vigade leidmiseks.
- Ühel hetkel tuleb lihtsalt püsti tõusta ja tegutsema hakata.
Ärimudel koosneb ühelt poolt ettevõtja oskustest ja pädevusest, teisalt klientidest. Ja loomulikult ressurssidest, võimalusest ning kõigest muust, mis sinna vahele jääb. Mudelit muutes hakatakse tavaliselt tegelema uue valdkonnaga, vahetatakse kliendibaasi, võetakse tööle paremaid inimesi või parandatakse toote- ja tarneprotsesse. Mudeli edukuse võti on hoolikas läbimõtlemine, sest iga otsus maksab äris raha ja raha on vaja, et äri teha. Kui raha rumalate otsuste pärast otsa saab, lõppeb ka äri.
Ärimudeleid luuakse selleks, et tuua välja suurimad ohud ning aspektid, mida sageli kiputakse valesti hindama: aeg, kulud ja oskused. Enamasti jäävad head ideed ellu viimata sel põhjusel, et turg ja tehnoloogia pole valmis või oli tegemist kehva ideega.
Eestis on levinud mitut sorti ärimudelid, kuid algaja jaoks on ehk kõige turvalisem kasutada Business Model Canvast. See ei ole küll kõikehaarav ning ideaalne, aga alguses siiski piisav tööriist. Alustada tuleks kindlasti tootest, mida on plaanis teha, seejärel tuleks aga kaardistada ressursse: näiteks lendav vaip on igati lahe idee, aga selle arendamine on nii kallis, et ükskõik kui palju kliente ka leida, plussi selle äriga teenima ei hakka.
Samas ei tohi liiga kaua kaardistamise ja ressursside hindamisega tegeleda, vaid ühel hetkel on vaja püsti tõusta ja tegutsema hakata. See hetk jõuab kätte siis, kui saad aru, mida tegema pead.